Nedan följer en kort anvisning för montering av skjutdörrar!
Allmänt
- Använd rostfri skruv
- OBS! Använd inte bultar med för stort huvud då detta kan hindra skjutdörrarnas funktion.
- Eftersom tyngden hamnar på golvskenan är det viktigt att grunden är stabil, stilla och rak.
Montering av golv- och takskena
- Skenorna har lutning för att ev. vatten skall rinna ut. Golvskenan har hål för vattendränering, den övre skenan skall slutta utåt på övre sidan.
- Förborra hål för skruv i profilerna. Det första hålet ca 100mm från änden och sedan med max ca 600mm mellanrum. Placera hålen zik-zak mellan åsarna så att skenan kan fästas jämnt
- Fäst skenorna uppe och nere så att spåren kommer lodrätt mot varandra. Yttersta skenan skall komma minst 20mm från yttersta åsen till pelarnas yttersida för att inte sidoprofilerna och dörrarna skall komma utanför pelarna. Använd kilar vid behov för att skenorna skall bli vågräta om underlaget är snett.
Monteringar av dörrarna
- Lyft in dörrarna i rätt ordning genom att först trä i övre kant och sedan släppa ner dörrarna på nedre skenan Följande dörr lyfts in omlott om den första.
Montering av sidoprofiler
- Förborra U-profilen i botten för infästning.
- Lägg profilen vid pelaren och skjut in luckan i profilen. Märk i på pelaren var profilen kommer. Skjut bort luckan och skruva fast.
Montering av låsknoppar
- Borra (med 9mm:s borr) hål i U-profilen på önskvärd höjd på önskad sida (oftast insidan). Centrum på hålet 15mm från ytterkanten på U-profilen.
- Skjut fast alla luckor åt båda håll jämnt till båda sidor. Märk i luckans centrum på hålet och borra ett 6,5mm:s hål i luckan.
- Skruva fast låsknoppen. Delarna är fast i knoppen vid leverans.
- Kontrollera att längden på skenan överensstämmer med hålet.
Betalnings- och leveransvillkor
Juridiska personer i detta avtal är: Ab Oravais marketing Oy, FO-nummer 0636623–0, nedan kallad Exellent och den juridiska person eller företag som godkänt avtalet, nedan kallad beställare.
Avtal mellan Exellent och beställaren
Priser
Leverans
Betalningssätt
Betalningen sker med hjälp av Paytrail. Din betalning registreras direkt hos Exellent och beställningsbekräftelse sänds till din e-post. Paytrail är ett säkert betalningssätt för dig, all data- och pengatrafik är SSL-skyddad, det innebär att ingen utomstående kan se dina uppgifter.
a) Betalning direkt via nätbanken
Du kan betala direkt med Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästöpankki, Andelsbanken, POP-banken, Sparbanken, S-banken eller Ålandsbankens direktbetalningsknappar. På ditt kontoutdrag syns Paytrail Oyj som betalningsmottagare, de förmedlar betalningen till oss. Från nätbutiken dirigeras du direkt till din bank för att genomföra betalningen säkert.
b) Walley faktura / Delbetalning
I samarbete med Collector Bank AB erbjuder vi faktura och kreditkonto. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet på en gång eller dela upp betalningen i mindre delar genom att betala det lägsta beloppet på fakturan innan förfallodatum. Vid delbetalning behöver ett kreditavtal signeras med Collector Bank, via my.walley.fi
Vid beställning mot faktura eller kreditkonto kan du endast beställa till din folkbokföringsadress och du måste vara minst 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs i samband med köpet. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.
Kreditvillkor
Beviljare av faktura och kredit är Collector Bank AB, organisationsnummer 556597-0513, registrerad innehavare av Walley varumärket.
Lilla Bommens Torg 11, Box 11914, SE-404 39. Mera informations www.collector.fi
Här får du fullständig information om Walley faktura och kredit:
https://www.walley.fi/asiakaspalvelu/
https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_FI.pdf
https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_FI.pdf
Avbeställningsrätt
Exellent beställer produkterna enligt beställarens mått och önskemål. Detta betyder att efter beställningsbekräftelsen sänts ut finns ingen ångerrätt eller avbeställningsrätt.
Mottagande av leveransen
Före leveransen kvitteras bör beställaren undersöka emballaget och godset i händelse av transportskador. Om försändelsens omslagsplast är skadat, bör produkterna undersökas. Om produkterna är skadade måste skadan registreras i forsedeln. Exellent rekommenderar också fotografering av skadan. Eventuell skadeanmälan ska sändas till info@exellent.fi med fotografier som bilaga.
Klagomål
Om beställaren har fått fel produkt eller om beställningen på annat sätt är felaktig bör detta genast meddelas till Exellent, senast inom 7 dagar, per e-post info@exellent.fi. Exellent kontaktar beställaren utan dröjsmål för att rätta till felet.
Garanti
Lukkan-produkter har en 5-årig materialgaranti.
Force majeure
Exellent ansvarar inte för leveransens försening på grund av utomstående händelser som Exellent inte kunnat påverka, t.ex. krig, naturkatastrofer, myndigheters beslut, trafikproblem, strejker, fabrikens förseningar eller motsvarande händelser.
Meningsskiljaktigheter
Meningsskiljaktigheter försöker vi i första hand lösa genom diskussioner och egna lösningar. Om detta inte lyckas, kan beställaren ta kontakt med konsumentrådgivaren. Om enighet inte uppkommer kan beställaren, inte Exellent, föra ärendet vidare till konsumenttvistenämnden. Detta är avgiftsfritt för båda parter. Om meningsskiljaktigheterna slutligen hamnar hos domstolen behandlas ärendet i tingsrätten på Exellents hemort.